Õpetajate õppetunnid Escuela Oficial de Idiomas Río Veros

Loomise kuupäev 10.12.2025

Käesoleval õppeaastal toimub kooli personalile ja õppijatele Erasmus+ õpirände projekt “Toetades õpetajaid toetame õpilasi!”, mille eesmärk on toetada õpetajate ja tugipersonali teadlikkust ja praktilisi oskusi, et varakult tuvastada erinevaid õpiraskusi ja erivajadusi ning rakendada sobivaid tugimeetmeid.

Projekt viis kaheksa Pärnu Täiskasvanute Gümnaasiumi õpetajat Hispaania Aragóni piirkonda, Huescasse. Vastuvõtvaks asutuseks ja töövarjutamise peamiseks kohaks oli Escuela Oficial de Idiomas Río Vero (EOI Río Vero) Barbastros, keeltekool, mis tegutseb Hispaania riikliku haridussüsteemi osana. Kooli ruumid olid tagasihoidlikud ning kasutusel ökonoomselt: päevasel ajal tegutses ruumides tavakool, õhtul keeltekool.

 

Õpirände kava: nädala intensiivsus ja keeletasemed

Õpiränne oli üles ehitatud intensiivsele viiepäevasele nädalakavale, mis kombineeris neli päeva töövarjutamist ning igapäevased lühikesed arutelu- ja päevakokkuvõtted (reflection meetings). Viies päev oli planeeritud lõplikuks refleksiooniks ja edasise koostöö arutamiseks. Kava sisaldas ka kultuurilist avastustegevust; nii õnnestus hommikupoolikutel avastada Barbastro linna ja käia lähedalasuvas keskaegses Alquézari mägikülas.
Hispaania keeltekoolid pakuvad igale õppijale tema tasemele vastavat süsteemset õpet. Meid, Eestist tulnud õpetajaid, haarati igal pool tunnitegevustesse aktiivselt kaasa: arutasime vastastikku ja küsisime küsimusi nii Hispaania kui ka Eesti kohta, tegime viktoriine ning lõime kaasa prantsuse keele tundide tunnitegevustes.

 

EOI Río Vero: kättesaadavus ja paindlikkus

EOI Río Vero puhul paistis meie õpetajatele silma selle erakordne kättesaadavus, mis on Hispaania täiskasvanute keeltekoolide süsteemi üks suurimaid eeliseid.

Keeleklassides võis õpilasi olla kohal väga vähe, mõnes grupis vaid kaks või kolm. Õpetajate sõnul ei jõua õppijad mõnikord tundi erinevatel põhjustel: nad elavad kaugel või nende pere- ja tööelu ei võimalda alati tundides osaleda. Seetõttu olid kursused kohandatud selliselt, et õppijatel on lubatud mõnest tunnist puududa. Kogu õppematerjal on pärast iga tunni toimumist kättesaadav ka Moodle’i platvormil, et õppijad saaksid puudumise korral end läbitud teemadega kursis hoida või tunnis tehtut meenutada. Vaatamata kohati väikesele osalusele pakub see süsteem siiski järjepidevust ja võimalust osaleda keeleõppes igal tasemel, mis on Hispaania haridussüsteemi paindlikkuse märk.

 

Erivajadused, digiuuendused ja Erasmus+ läbipaistvus

Erivajadustega õppijate teema oli Hispaania kolleegide töös samuti selgelt esil. Pärnu õpetajatele tutvustati vahendit nimega Scanmarker Reader - digitaalset markerit, mis skäneerib teksti ja loeb selle ette. See näide toonitab kooli selget püüdlust lihtsustada lugemist (näiteks düsleksia puhul) ja toetada erivajadustega õppijaid, pakkudes praktilist abi õppematerjalile ligipääsetavuse tagamisel.

Kuulamisülesannete puhul olid kasutusel nii kõrvasisesed kui ka kõrvavälised kõrvaklapid, mille puhul oli igal õppijal võimalik reguleerida klappidest tulevat heli vastavalt enda individuaalsele vajadusele. See on eriti kasulik erivajadustega õppijate puhul, kuna võimaldab luua individuaalse õpikeskkonna, vähendades sensoorset ülekoormust ja parandades keskendumisvõimet.

Digiõppe poolelt vaatlesime ühte prantsuse keele veebikursust ja eraldi online specific course kursust õpetajatele (B2 keeletase), mis toimusid platvormi Moodle Aeducar kaudu. See platvorm on loodud spetsiaalselt Hispaania koolisüsteemi jaoks, vastates koroonapandeemiast tekkinud vajadusele. Motiveerivana mõjus ka digipedagoogika kasutamine. Näiteks tõi populaarse viktoriiniplatvormi Baamboozle kasutamine esile, et digitaalsed mängulised elemendid on efektiivsed vahendid kaasamise ja õppimiskire tekitamisel sõltumata õpilaste vanusest.

 

Täiskasvanuharidus

Projekti tegevuste raames korraldas vastuvõttev kool külastuse ka kõrvalasuvasse täiskasvanute kooli Centro Público de Educación de Personas Adultasesse (CPEPA). CPEPA-s olid põhiharidust omandavad klassid õpilasi täis - see oli suureks kontrastiks keeleklasside väikese arvuga. Kooli õpilaskond oli erakordselt rahvusvaheline mosaiik, kus kohtusid muu hulgas õppijad Ukrainast, Aafrika riikidest ja Kasahstanist. See erakordne mitmekesisus muutis koolikeskkonna elavaks ja rikastavaks kultuuride seguks. Arvestades õpilaste erakordselt rahvusvahelist tausta ja sellest tulenevat väga erinevat hariduslikku stardiplatvormi, tõid kohalikud pedagoogid esile, et õppes edukas osalemine ja läbipõlemise vältimine eeldab alati baasteadmiste kontrollimist ja õpilaste paigutamist vastavalt tasemele sobivasse õppegruppi.
Ent põhihariduse kõrval pakutakse Hispaania täiskasvanute koolides kursusi ka seenioritele. Need erinevad sisult meie Väärikate Ülikooli seminaridest ja loengutest ning neid nimetatakse ,,mälukursusteks”. Seal  keskendutakse loogika, mõtlemisvõime, väljendusoskuse ja sotsiaalsete oskuste toetamisele. Lisaks sellele toimuvad koolis seenioritele ka digipädevuste kursused. Õpetajad selgitasid, et nende kursuste sotsiaalne väärtus seisneb selles, et need pakuvad vanemaealistele võimalust kodust välja tulla ja omaealiste seltsis aktiivse mõttetegevusega tegeleda.


Tutvumine kohaliku kultuuriga

Õpirände kava hulka kuulus ka külaskäik keskaegsesse mägikülla Alquézari. Alquézar on kuulus oma ajaloolise kindluse, kitsaste tänavate ja asukoha poolest Sierra y Cañones de Guara looduspargis. Selline külastus oli Erasmus+ projekti kontekstis väga kasulik, kuna andis suurepärase kultuurikonteksti, pakkudes käegakatsutava kogemuse Aragóni piirkonna ajaloost ja arhitektuurist. Lisaks edendas looduspargi lähedus keskkonnateadlikkust, mis on üks oluline Erasmus+ programmi eesmärkidest, aidates mõista ja väärtustada kohalikku keskkonda.
Kuna Barbastro asub Somontano veinipiirkonnas ja ümberkaudsetes külades on palju viinamarjaistandusi, siis külastasime ka ühte veinimõisa. Meie võõrustajad pakkusid välja Enate veini- ja kunstimõisa külastuse. Olime üllatunud, kui palju panustab veinimõis heategevusse ja kunsti toetamisse. Seegi külastus näitas, et Hispaanias mõeldakse kogukonna kaasamisele kas kohalikus või üleriigilises mastaabis ja leitakse võimalusi äri- ja kunstimaailma koostööks.
Õpiränne Barbastrosse kinnitas, et väikese koolikollektiivi sügav pühendumus kombineerituna soodsate haridusvõimaluste ja digitaalse innovatsiooniga loob täiskasvanuhariduses eeskuju, millest Eesti haridussüsteemil on nii mõndagi õppida. Kuna õpiränne lõi pinnase edasise koostöö jaoks, avaldasid Hispaania õpetajad nädala positiivse lõpptulemusena soovi külastada meie kooli 2026. aasta septembris.


Tähelepanek:
Linna koolide juures ja tänavatel hakkas silma, et õpilastel polnud Eestile omaseid ranitsaid või seljakotte, vaid nad kasutasid koolivarustuse vedamiseks ratastel koolikotte.

 

Autorid: Eve Zekker ja Tiina Saamot
 

Viimati muudetud 10.12.2025.